De senaste decennierna har vi sett en explosionsartad ökning av spelandet på casinon online. Idag hittar du ett brett utbud av casinon på nätet och det kommer ständigt nya. En anledning till att spelindustrin växer, speciellt online, är tillgängligheten av spel. Fysiska casinon har inte funnits speciellt länge i Sverige men numera behöver du inte besöka ett fysiskt casino, allt som behövs är internetuppkoppling och en dator, surfplatta eller mobil.
Mjukvarorna till spel online har förbättrats och nya tekniker har introducerats som gör det möjligt att få en upplevelse hemma som är nära den du får vid ett besök på ett fysiskt casino, så som att spela i 3D. Nya skattelagar i Sverige har också lett till ett ökat intresse – spel inom EU beskattas inte. En annan viktig faktor är marknadsföring av spel, både på tv och internet. I Sverige kan casinospel online endast bedrivas av Svenska Spel, vilket innebär att svenska online casinon har sitt säte utanför Sveriges gränser.
Det ökade intresset och det ständigt växande antalet casinon online har inneburit en hård konkurrens mellan olika casinon. Reklam för olika casinon och spel är numera en daglig företeelse.
Välkomstbonusar är ett vanligt förekommande sätt att locka till sig nya spelare genom att erbjuda gratisspel, engångssummor så att du direkt kan börja spela eller olika bonusar vid insättning av pengar. Olika varianter av bonussystem finns också för att behålla spelare och se till att de troget stannar kvar och återkommer till sajten, alltifrån fria snurrar till tävlingar för medlemmar och lojalitetsprogram.
Internet och satellitkanaler utnyttjas av casinoverksamheten för att marknadsföra online-casinon och olika typer av spel. Ibland används reklamblad för att locka till sig nya spelare, dock är tv-reklam och reklam på nätet de mest populära strategierna.
Hur sker marknadsföringen på internet? Den mest frekventa formen av marknadsföring sker via sajter som skriver recensioner om olika typer av spel och casinon online. Det är en stor skillnad i kvalitén och informationen som de olika sajterna erbjuder. Det finns sajter med detaljerad och värdefull information om olika casinon och typer av spel medan andra enbart är designade så att en läsare måste klicka vidare för att erhålla information.
Reklam förekommer också på radio och tv och ofta är fokus på hur många fria snurrar som du kan få som spelare, eller vilken typ av insättningsbonus en sajt erbjuder när en ny spelare sätter in pengar på ett konto. Detta är en typ av reklam som har visat sig tilltala potentiella kunder. Utbudet som ett casino erbjuder är också en viktig faktor som ofta nämns. Fokus är på att locka nya kunder genom att nämna vissa populära spel snarare än att marknadsföra hur många spel som en sajt erbjuder.
Vilka spelleverantörer som ett online-casino använder är en annan aspekt som ofta nämns i reklam. Spel som designats av spelutvecklare som NetEnt, Yggdrasil och Microgaming beskrivs ofta som innovativa och kreativa spel som passar dagens nyfikna spelsugna personer.